مجموعه تبلیغاتی مهران وب

۱۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
crqsym

عواقب ناگوار زمین‌لرزه شامگاه 21 آبان 96 با بزرگای 7.3 ریشتر که در مناطق وسیعی از کشورهای ایران و عراق احساس شد و در منطقه کانونی ازگله کرمانشاه روی داد، همچنان باقی است و جراحت ناشی از آن شاید سال‌ها بعد نیز زلزله‌زدگان را رها نکند، در همین حال پس‌لرزه‌های فراوان این زلزله هرلحظه یادآور لرزش ناگوار زمین است.

اما تکانه‌های متعدد اخیر ازجمله یک مورد در 4 شهریور در مناطقی نزدیک به کانون اصلی زمین‌لرزه یعنی تازه‌آباد که با بزرگی نسبتاً قابل‌توجه 5.9 ریشتر رخ داد، نگرانی‌ها را از بروز زلزله‌های بیشتر در این منطقه تشدید کرده است.

سؤالات فراوانی در این مورد وجود دارد که آیا زلزله اخیر در تازه‌آباد جزئی از پس‌لرزه‌های زلزله 21 آبان و یا زلزله‌ای تازه در منطقه است، آیا وقوع زلزله‌های فراوان در منطقه زاگرس حکایت از زلزله‌خیز شدن فراوان این منطقه دارد، آیا برداشت‌های بی‌رویه آب و فرسایش شدید خاک که به بلیه‌ای برای تمام کشور تبدیل‌شده در وقوع این زلزله‌ها مؤثر است و درنهایت آیا بر اساس فرضیه‌های جدید علمی وارد دوره لرزه‌خیزی بیشتر شده‌ایم که معمولاً دوره‌های 5 ساله را دربر می‌گیرد و از 2017 آغازشده است؟

دکتر محمد تاتار روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد رویداد زلزله‌های اخیر در منطقه کرمانشاه به‌ویژه زلزله با بزرگای محلی 5.9 ریشتری در منطقه تازه‌آباد توضیح داد: وقوع زلزله 21 آبان 96 در منطقه سرپل ذهاب، با تعداد زیادی پس‌لرزه در منطقه همراه بود که کماکان ادامه دارد. پس‌لرزه‌ها واکنش زمین‌شناختی منطقه به تنش زیاد آزادشده حین زمین‌لرزه سر پل ذهاب و توزیع آن روی گسل‌های مجاور هستند.

استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: بنابراین تا وقتی منطقه به تعادل نرسد، به دلیل آزاد شدن تدریجی تنش‌های جمع شده روی گسل اصلی مسبب زمین‌لرزه و برخی گسل‌های مجاور، وقوع پس‌لرزه‌ها ادامه خواهد داشت. زمین‌لرزه اخیر منطقه تازه‌آباد که خود طی یک هفته اخیر با بالغ بر 250 پس‌لرزه همراه بوده، در همین راستا و متأثر از به‌هم‌ریختگی وضعیت تنش گستره وسیعی در اطراف زلزله سال گذشته سر پل ذهاب روی‌داده است.

وی افزود:این دو زمین‌لرزه ازنظر مکانی روی یک گسل روی نداده‌اند. درحالی‌که زمین‌لرزه سر پل ذهاب روی یک گسل تراستی با امتداد شمال - جنوبی و شیب خیلی کم به سمت شرق رخ داد، شواهد اولیه از سازوکار زمین‌لرزه 4 شهریور تازه‌آباد با بزرگای 5.9 و نحوه توزیع پس‌لرزه‌ها بر وجود گسل امتداد لغزش با شیب خیلی زیاد و روند به احتمال زیاد شرقی-غربی دلالت دارد.

تاتاری تصریح کرد: معمولاً انتظار این است که پس‌لرزه‌ها روی همان گسل مسبب زمین‌لرزه و در اطراف کانون زمین‌لرزه اصلی رخ دهد. اما از همان روزهای اول ثبت و تحلیل پس‌لرزه‌ها، به‌ویژه پس‌لرزه‌های ثبت‌شده توسط شبکه لرزه‌نگاری موقت نصب شده پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله که از دقت بالاتری نسبت به شبکه‌های لرزه‌نگاری دائمی برخوردار است، متوجه وجود پس‌لرزه‌های متعددی در شرق کانون زمین‌لرزه سرپل ذهاب و به فاصله حدود 30-35 کیلومتری آن شدیم؛ روندی متفاوت و تقریباً عمود بر روند گسل مسبب زمین‌لرزه اصلی و غالب پس‌لرزه‌های آن داشت.

این استاد زلزله‌شناسی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد زلزله اخیر تازه‌آباد دقیقاً روی همین پس‌لرزه‌ها و با روند کم‌وبیش شرقی- غربی اتفاق افتاده است. توزیع پس‌لرزه‌ها بر وجود یک گسل به ابعاد حدود 20 کیلومتر، با سازوکار کانونی امتداد لغز دلالت دارند. زمین‌لرزه 4 شهریور تازه‌آباد با بزرگای 5.9 همراه بیش از 250 پس‌لرزه آن و صدها پس‌لرزه روی‌داده در این منطقه به دنبال وقوع زلزله سال گذشته سر پل ذهاب، روی یک ساختار شرقی - غربی و در بخش جنوبی گسل مسبب زلزله سرپل ذهاب و در پاسخ به حرکات تراستی گسل ایجادکننده زلزله مهیب سال گذشته با بزرگای 7.3 روی‌داده‌اند.

وی نتیجه‌گیری کرد: بنابراین شاید بتوان زمین‌لرزه اخیر و کل مجموعه رویدادهای واقع‌شده در اطراف آن را، کماکان متأثر از زلزله بزرگ سرپل ذهاب و به‌نوعی پس‌لرزه‌های آن در نظر گرفت. البته رخداد آن روی گسلی مجزا نباید از نگاه مسائل تحلیل خطر زمین‌لرزه در منطقه نادیده بماند.

زلزله‌های سرپل ذهاب و تازه‌آباد روی گسل‌های متفاوتی روی‌داده‌اند
دانشیار پژوهشکده زلزله‌شناسی و معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به بزرگی و شدت زلزله اخیر تازه‌آباد اضافه کرد: به‌رغم بزرگی قابل‌توجه این زمین‌لرزه که جزو زلزله‌های بزرگ زاگرس محسوب می‌شود، به لحاظ بزرگی زلزله سال گذشته سرپل ذهاب 13 تا 14 برابر بزرگ‌تر و انرژی آزادشده آن تقریباً 43 برابر بیشتر از انرژی آزادشده در زمین‌لرزه تازه‌آباد بوده است. انرژی و تنش بسیار بالای آزادشده طی وقوع زمین‌لرزه سر پل ذهاب، منجر به بهم ریختگی وضعیت تنش گستره وسیعی از مناطق هم‌جوار تا فواصل بالای 60 کیلومتر از مرکز زلزله شده که رخداد پس‌لرزه‌های کوچک و بزرگ متعدد و زلزله اخیر تازه‌آباد یکی از نتایج آن به شمار می‌رود.

وی در این مورد که زلزله یادشده روی کدام گسل روی‌داده، گفت: گسل‌هایی که روی سطح زمین می‌بینیم و به نقشه درآمده‌اند، با گسل‌های واقع در عمق متفاوت هستند و زمین‌لرزه سر پل ذهاب و نیز زلزله اخیر تازه‌آباد را نمی‌توان به هیچ‌یک از گسل‌های قبلی شناخته‌شده نسبت داد. گسل‌های مهم منطقه دو گسل پیشانی کوهستان (MFF) و گسل زاگرس مرتفع (HZF) هستند که عملاً هیچ‌کدام مسبب زلزله‌های فوق نمی‌باشند.

مکانیزم متفاوت گسلش در دو زلزله 21 آبان 96 و 4 شهریور 97 در منطقه کرمانشاه
دکتر تاتار توضیح داد: بیشتر اطلاعات دقیق ما در مورد گسل‌های منطقه زاگرس به لطف شبکه‌های لرزه‌نگاری موقت نصب‌شده در این زون لرزه زمین ساختی فعال به‌دست‌آمده که در حد فاصل سال‌های 1377 تا حال توسط پژوهشگاه بین‌المللی زلزله به‌تنهایی یا در چارچوب تعاملات بین‌المللی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر اروپایی صورت گرفته است. وضعیت لرزه‌خیزی و شناسایی گسل‌های فعال نزدیک به حدود 9 منطقه مختلف در زاگرس به کمک نصب شبکه‌های لرزه‌نگاری موقت طی دو دهه اخیر، با دقت مطلوبی مطالعه شده‌اند.

این متخصص زلزله‌شناسی ادامه داد: وسعت زیاد کشور وجود مناطق لرزه‌خیز فراوان، در کنار محدودیت‌های بودجه‌ای و تجهیزاتی، امکان مطالعه و پوشش بخش وسیعی از مناطق فعال و لرزه‌خیز کشور را نداده است. پس‌لرزه‌های زمین‌لرزه سرپل ذهاب نیز به کمک یک شبکه لرزه‌نگاری متراکم و پرتعداد از ایستگاه‌های لرزه‌نگاری مطالعه شد که نتایج اولیه آن حاکی از وجود یک گسل شمال - جنوبی با سازوکار تراستی و شیب کم به سمت شرق به‌عنوان گسل مسبب زمین‌لرزه و پراکندگی پس‌لرزه‌ها در دو روند متفاوت عمود بر هم است. زلزله تازه‌آباد روی روند شرق - غربی و در فاصل حدود 35 کیلومتری زمین‌لرزه سر پل ذهاب روی‌داده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در مورد پس‌لرزه‌های روی‌داده بعد از زمین‌لرزه 21 آبان سال گذشته نیز گفت: تا امروز حدود 1600 پس‌لرزه با بزرگای بالای 2.5 داشته‌ایم. طبیعتاً تعداد پس‌لرزه‌های با بزرگای کمتر به چند ده هزار می‌رسد که عمده آن‌ها به دلیل فاصله زیاد بین ایستگاه‌های لرزه‌نگاری شبکه‌های دائم قابل ثبت یا مکان‌یابی نیستند.

وی تعداد پس‌لرزه‌های ثبت‌شده در مدت کمتر از دو ماه کارکرد شبکه لرزه‌نگاری موقت پژوهشگاه بین‌المللی زلزله را بالغ بر 10 هزار پس‌لرزه اعلام کرد. از مجموع 1600 پس‌لرزه یادشده، حدود 100 پس‌لرزه با بزرگای محلی بالای 4 بوده‌اند. بعد از زلزله سرپل ذهاب فقط 5 پس‌لرزه با بزرگای بالای 5 داشته‌ایم که بزرگ‌ترین آن‌ها زلزله 4 شهریور 97 با بزرگای 5.9 است.

«موقعیت زلزله سرپل ذهاب (Mw=7.3) و پس‌لرزه‌های دو روز اول ثبت‌شده در شبکه لرزه‌نگاری موقت پژوهشگاه (دایره‌های قرمز در عکس خبر) به همراه پس‌لرزه‌های زلزله تازه‌آباد (Mw=6.0) گزارش‌شده توسط شبکه لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک (دایره‌های سبز). سازوکار کانونی این دو زلزله نیز به نقل از مرکز لرزه‌شناسی دانشگاه هاروارد (حل CMT) نشان داده‌شده و روند عمود بر هم پس‌لرزه‌ها در شکل مشهود است».

عوامل مسبب زلزله در منطقه زاگرس
وی در مورد عوامل ایجادکننده زلزله در منطقه زاگرس گفت: علت اصلی لرزه‌خیزی بالای فلات ایران که در مناطق و زون‌های مختلفی چون زاگرس، البرز، شمال غرب، شمال شرق و شرق کشور توزیع‌شده، ناشی از حرکت رو به شمال صفحه عربی (arabian plate) واقع در جنوب ایران نسبت به صفحه اوراسیا (eurasian plate) واقع در شمال است که اکنون به میزان حدود 24 میلی‌متر در سال به هم نزدیک می‌شوند. این همگرایی که در پی برخورد صفحه عربی به بلوک ایران مرکزی در میلیون‌ها سال پیش (حدود 35 میلیون سال قبل) آغازشده و کماکان ادامه دارد، مسبب اصلی وقوع زمین‌لرزه‌های زیاد در کشور و عامل تشکیل چین‌ها و کوه‌ها و به‌طورکلی شکل کنونی فلات ایران است.

تاتار گفت: بنابراین رخداد زمین‌لرزه‌های زیاد سال‌های اخیر را نمی‌توان به وقوع اتفاقی ویژه در زمین یا به پدیده‌ای خاص نسبت داد. در بعضی سال‌های گذشته تعداد زمین‌لرزه‌های بزرگ و مخرب روی‌داده در کشور به‌مراتب از سال‌های اخیر بیشتر بوده است.

الگوی افزایش زلزله‌های بزرگ هم‌زمان با کاهش سرعت چرخش زمین در ایران صدق نمی‌کند
وی با رد ادعاهای دیگر در مورد عامل وقوع زلزله‌های ایران افزود: تمام زلزله‌ها در ایران منشأ تکتونیکی دارند. تنها فرضیه بسیار جدید مطرح‌شده وجود ارتباط میان افزایش زلزله‌های با بزرگای بیش از 7 با کندی سرعت گردش زمین به دور خود است.

دکتر تاتار گفت: بر اساس بررسی‌هایی که بر داده‌های دستگاهی موجود از زمین‌لرزه‌های ثبت‌شده ایران از سال 1900 تاکنون انجام داده‌ایم، توالی تکرار زلزله‌های با بزرگای بالای 7 ایران منطبق بر دوره‌های 28-30 ساله گزارش‌شده برای تکرار زلزله‌های بزرگ جهانی نیست. به دلیل منطبق نبودن مشاهدات فوق با دوره تکرار فراوانی زمین‌لرزه‌های بزرگ (Mw>7) ایران، به نظر می‌رسد نتایج تحقیق مزبور برای مناطق دورتر از منطقه استوایی چون ایران صادق نباشد.

این استاد دانشگاه در مورد برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و از بین رفتن حفره‌های خاک و تشدید خطر وقوع زلزله بر اثر آن نیز گفت: این امر در مورد زلزله‌های زاگرس اصلاً نمی‌تواند صادق باشد، به‌ویژه برای زلزله‌های منطقه کرمانشاه. زلزله سال گذشته در عمق حدود 21 کیلومتر و زلزله اخیر نیز در عمق حدود 10 کیلومتر رخ‌داده‌اند. چگونه برداشت ذخایر آبی در اعماق نهایتاً 300-400 متری می‌تواند بر تغییرات تنش انباشته‌شده در اعماق بیشتر از 10 کیلومتری مؤثر باشد؟

وی گفت: البته بحث وجود رابطه میان برداشت آب و وقوع زمین‌لرزه، یک بحث علمی است ولی برای صرفاً مناطقی قابل‌تعمیم است که در آن با برداشت بیش از یک قرن آب از حوضه های آبی عظیم در دشت های وسیع به ابعاد چند صد کیلومتر مربع، مواجه هستیم.

به گزارش ایرنا، زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب واقع در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که نزدیک به 500 کشته و 12 هزار مصدوم برجای گذاشت. این زلزله به هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرد و بر اثر آن، حدود 31 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزئی شد.

افزون بر این زلزله دیگری در تاریخ 4 شهریور گذشته با بزرگای 5.9 ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین به وقوع پیوست که دستکم 2 کشته و 100 مصدوم برجای گذاشت.

5656

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
zjnsfn

پس از ماه‌ها شایعه اپل سرانجام دقایقی پیش گوشی‌های پرچم‌دار جدید خود را با نام‌های آیفون XS (آیفون 10اس) و آیفون XS مکس (آیفون 10اس مکس) معرفی کرد.0
سال گذشته اپل با معرفی آیفون X یا همان آیفون 10 تحولی در طراحی گوشی‌های خود ایجاد کرد. آیفون X با حذف دکمه هوم، حاشیه‌های ضخیم صفحه‌نمایش و تاچ آی‌دی نحوه تعامل کاربر را نیز تغییر داد و بریدگی صفحه این گوشی هرچند با انتقادهایی همراه بود اما بسیاری از رقبا را وادار به کپی‌کاری کرد. حالا جانشین این گوشی با نام آیفون XS (آیفون 10اس) و نسخه بزرگ‌تری از آن با نام آیفون XS مکس معرفی شده است. نام این دو آیفون با این‌که به شکل آیفون ایکس اس نوشته می‌شود اما تلفظ صحیح آن‌های آیفون 10اس (تِن اس) است.همان‌طور که انتظار داشتیم طراحی آیفون XS نسبت به نسل پیشین تغییری نکرده است و نسخه مکس نیز در واقع نسخه بزرگ‌تری از همان آیفون محسوب می‌شود. بریدگی صفحه‌نمایش، قاب استیل اطراف گوشی، بدنه شیشه‌ای و حاشیه‌های باریک اطراف صفحه‌نمایش همگی پابرجا هستند. اپل اما این‌بار علاوه بر رنگ‌های نقره‌ای (بدنه سفید) و خاکستری فضایی، رنگ طلایی را نیز به آیفون XS و XS مکس آورده است.آیفون‌های جدید اپل حالا با استاندارد IP68 دربرابر آب و گردوغبار مقاوم‌تر هستند و بدنه شیشه‌ای امکان شارژ بی‌سیم را فراهم کرده است. آیفون XS مکس حالا با ۲۰۸ گرم وزن، سنگین‌ترین آیفون تاریخ است اما به لطف کاهش حاشیه‌ها توانسته صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر از آیفون 8 پلاس را در ابعادی مشابه جای دهد.همچنین کماکان خبری از جک هدفون نیست و اپل از بلندگوی مکالمات به عنوان بلندگوی دوم استفاده کرده است. اپل می‌گوید این‌بار کیفیت و بلندی اسپیکرها حتی نسبت به نسل قبل نیز بهبود یافته است.آیفون XS مانند نسل گذشته از صفحه‌نمایشی ۵.۸ اینچی و از نوع AMOLED استفاده می‌کند درحالی‌که آیفون XS مکس حالا صفحه‌نمایش بزرگ‌تر ۶.۵ اینچی دارد. نسبت تصویر در هر دو ۱۹.۵:۹ بوده و وضوح تصویر به ترتیب برابر با ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ و ۲۶۸۸ در ۱۲۴۲ پیکسل است. به این ترتیب با تراکم پیکسلی بالای ۴۵۰ پیکسل بر اینچ با وضوح بسیار بالایی مواجهیم. اپل همچنین می‌گوید شیشه محافظ این صفحه‌ها از همیشه مقاوم‌تر است.این صفحات نمایش همچنین گستره رنگی DCI-P3 را پوشش داده و از فناوری‌های دالبی ویژن و HDR10 پشتیبانی می‌کنند. به گفته اپل این صفحه‌نمایش حالا 60 درصد دامنه دینامیکی وسیع‌تری نیز دارد. اپل همچنین کماکان فناوری لمس سه‌بعدی و True-Tone را برای تنظیم خودکار دمای رنگ حفظ کرده است.اسکن لمس صفحه‌نمایش با نرخ ۱۲۰ هرتز انجام می‌شود تا همه‌چیز روان‌تر انجام شود.با این‌که اپل مانند همیشه در مورد مقدار حافظه رم این دو گوشی صحبتی نکرده اما در عوض از تراشه موبایلی قدرتمند A12 Bionic خود در این دو استفاده کرده است و می‌توان گفت آیفون XS و آیفون XS مکس سریع‌ترین گوشی‌های هوشمند دنیا هستند. A12 Bionic اولین تراشه موبایلی ۷ نانومتری است که ۶ هسته پردازشی و ۴ هسته گرافیکی دارد. ۲ هسته قوی‌تر ۱۵ درصد نسبت به نسل پیش قوی‌تر بوده و هسته‌های کم‌مصرف نیز ۴۰ درصد بهینه‌تر شده‌اند. علاوه بر این عملکرد گرافیکی نیز ۵۰ درصد بهبود یافته است.علاوه بر این موتور عصبی ویژه ۸ هسته‌ای برای عملکرد سریع هوش مصنوعی در این تراشه گنجانده شده است. این موتور می‌تواند ۵ تریلیون عملیات را در ثانیه انجام دهد.اپل آیفون XS و آیفون XS مکس را در سه ظرفیت ۶۴ گیگابایتی، ۲۵۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌کند و طبق انتظار خبری از درگاه کارت حافظه نیز نخواهد بود.به گفته اپل حالا سیستم تشخیص چهره فیس آی‌دی حتی سریع‌تر عمل می‌کند و ایمن‌ترین فناوری موجود برای تشخیص هویت است.به گفته اپل پردازنده جدید امکان ساخت اپلیکیشن‌های نسل جدیدی را فراهم می‌کند که نیازمند قدرت و سرعت بالاتر هستند. یکی از این اپلیکیشن‌ها بازی Elder Scrolls: Blades از شرکت بازی‌سازی مشهور Bethesda است. این بازی قرار است از پاییز برای iOS از راه برسد.اپلیکیشن بعدی Homecourt نام دارد که از دوربین و پردازنده آیفون XS و فناوری واقعیت افزوده برای آنالیز حرکات بسکتبال استفاده می‌کند. اپل آیفون XR را با صفحه‌نمایش LCD و قیمت پایین‌تر معرفی کرد نام‌های آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR در سایت اپل لو رفت سرانجام اپلیکیشن سوم یک بازی واقعیت افزوده از شرکت Directive Games است که امکان بازی چندنفره آرکید را با دوستانتان فراهم می‌کند.اپل در آیفون XS و XS مکس از همان چینش ۱۲+۱۲ مگاپیکسلی استفاده کرده اما سنسور دوربین اصلی بهبود یافته و پیکسل‌ها به ۱.۴ میکرون و دیافراگم به f/1.8 رسیده است. دوربین دوم کماکان تله‌فوتو و با دیافراگم f/2.4 است. دوربین سلفی هم ۷ مگاپیکسلی با f/2.2 بوده و همان سنسورهای فروسرخ و اسکنر را در کنار خود دارد. به گفته اپل همچنین پردازنده تصویر نیز بهبود یافته تا نویز کمتر، دامنه دینامیکی وسیع‌تر و رنگ‌هایی دقیق‌تر را به لطف موتور عصبی A12 به همراه بیاورد.یک قابلیت مهم دیگر Smart HDR است که ۸ تصویر مختلف را با نورسنجی‌های متفاوت با یکدیگر ترکیب می‌کند تا دامنه دینامیکی و جزئیات بیشتری در تصاویر ثبت شود.حالت پرتره و نورپردازی پرتره نیز در آیفون XS بهبود یافته است؛ اپل با مطالعه دوربین‌های فول فریم و لنزهای سریع افکت بوکه را نیز بهبود داده تا تصاویری بسیار شبیه به دوربین‌های حرفه‌ای را با گوشی خود بگیرید. علاوه بر این حالا می‌توانید دیافراگم مجازی را پس از عکاسی بین f/1.4 یا f/16 تغییر دهید. (شبیه به پرچم‌داران هواوی)آیفون XS سرانجام می‌تواند صدای استریو را هنگام فیلم‌برداری ضبط کند. مثل نسل گذشته می‌توانید با وضوح 4K و نرخ 60fps‌ و یا 1080p با نرخ 240fps نیز فیلم‌برداری کنید.iOS 12اپل iOS 12 را در بهار و در کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC خود معرفی کرد. این نسخه از iOS سرانجام همزمان با آیفون‌های جدید عرضه خواهد شد. از جمله ویژگی‌های جدید این نسخه می‌توان به تمرکز بیشتر روی واقعیت افزوده، جستجوی بهتر، بهبود دستیار هوشمند سیری، میموجی و بهبود انیموجی و گزارش نحوه استفاده شما از گوشی و اپلیکیشن‌ها اشاره کرد.به گفته اپل آیفون XS حدود ۳۰ دقیقه و آیفون XS مکس حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه بیشتر نسبت به آیفون X دوام می‌آورد.اپل سرانجام قابلیت استفاده همزمان از دو سیم‌کارت را به آیفون XS و آیفون XS مکس آورده است. این قابلیت در آمریکا به شکل eSIM و در نسخه ویژه چین به شکل دو سیم‌کارت فیزیکی عرضه می‌شود.آیفون XS با قیمت پایه ۹۹۹ دلار برای نسخه ۶۴ گیگابایتی به بازار عرضه خواهد شد. نسخه‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی نیز به ترتیب ۱۱۴۹ و ۱۳۴۹ دلار قیمت خواهند داشت. قیمت آیفون XS مکس نیز برای نسخه‌های ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به ترتیب  ۱۰۹۹،  ۱۲۴۹ و  ۱۴۴۹ دلار خواهد بود.زمان عرضه آیفون XS و XS مکس نیز ۳۰ شهریورماه اعلام شده است.منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
vjexnu

دانشمندان "دانشگاه بریستول"(UoB) انگلیس، ابزاری حسی برای بررسی آتشفشان‌ها ابداع کرده‌اند که در پهپاد قرار می‌گیرد.

این مجموعه ابزار موسوم به "تخم اژدها"، جعبه‌هایی الکترونیکی هستند که می‌توان آنها را با استفاده از یک پهپاد کنترل از راه دور، در مرکز آتشفشان فرود آورد.

تا هنگامی که آتشفشان فوران نکرده، این ابزارها خاموش می‌مانند و انرژی کمی مصرف می‌کنند و در واقع، در پایین‌ترین سطح مصرف انرژی قرار می‌گیرند اما با تشخیص کوچکترین لرزش آتشفشانی، از حالت خاموشی بیرون می‌آیند و ثبت دما، رطوبت، لرزش و وجود گازهای سمی را آغاز می‌کنند. این ابزار، هم قابلیت عملکرد مستقل و هم اتصال به شبکه را دارند.

ساخت پهپاد توسط محققان انگلیسی برای بررسی آتشفشان

داده‌های حسگر را می‌توان به صورت بی‌سیم، به پایگاه واقع در 10 کیلومتری آتشفشان فرستاد و سپس، با استفاده از اتصال ماهواره‌ای برای دانشمندان حاضر در مرکز پژوهشی ارسال کرد. این پهپاد، برای مطالعات زمین‌شناسی و یا حتی هشدار در مورد فوران آتشفشان، کارآمد خواهد بود. این ابزار به خاطر مصرف کم انرژی، می‌توانند ماه‌ها از یک باتری استفاده کنند. با استفاده از این فناوری، نه تنها آتشفشان‌ها بلکه پدیده‌های خطرناکی مانند یخچال‌ها، گسل‌ها یا مناطقی که در اتلاف ذخیره انرژی نقش دارند، قابل بررسی هستند.

این فناوری، در حال حاضر با موفقیت در قله کوه آتشفشانی استرومبولی ایتالیا، آزمایش شده است.

 

 

5656

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
rxipvh

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، اپراتور اول تلفن همراه کشور، جهت معرفی و ارائه آخرین محصولات و سرویس های مبتنی بر اینترنت پر سرعت، در نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) شرکت می کند.
اپراتور اول در این نمایشگاه، با سرویس ها و خدمات متنوعی نظیر معرفی «محصولات و خدمات سازمانی»، «فروش محصولات»، «خدمات مشتریان» و «نوآوری و جذب ایده» خدمت بازدیدکنندگان است.
براساس این گزارش، همراه اول با معرفی اپلیکیشن ها و درگاه های خرید شارژ و بسته های اینترنتی مورد تایید این شرکت، ثبت نام آنلاین انواع سیم کارت های همراه اول در سامانه «گلچین»، فروش مودم، شارژ و بسته های اینترنتی در فروشگاه آنلاین همراه اول و معرفی سرویس «مولتی سیم» در خدمت بازدیدکنندگان خواهد بود.
ارائه کلیه خدمات اعم از تعویض Usim، ترابرد، فروش و فعال سازی سیم کارت و فعال سازی خدمات غیر حضوری، معرفی سرویس های «همراه یار»، «باشگاه مشتریان» و «همراه من»، از دیگر برنامه های همراه اول در نمایشگاه است.
همراه اول در بخش «محصولات و خدمات سازمانی» با معرفی سرویس شماره مجازی، چتر دیتای سازمانی، شبکه خصوصی مجازی موبایل (MVPN)، نمایش شهر هوشمند از طریق واقعیت افزوده (AR)، کنترل هوشمند و مدیریت هوشمند روشنایی شهری در این نمایشگاه حضور دارد.
علاقمندان برای بازدید از غرفه های همراه اول در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی الکامپ، می توانند ۶ تا ۹ مرداد به سالن خلیج فارس و فضاهای باز واقع در ورودی این سالن مراجعه کنند.

2121

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
xnelty

تیم کوک به لطف هدایت موفق اپل در سال‌های اخیر، ماهانه میلیون‌ها دلار دستمزد دریافت می‌کند. البته به نظر می‌رسد او همانند بیل گیس شخصی خیر است، چراکه به عنوان مثال به تازگی 23 هزار سهم خود را به یک خیریه ناشناس اعطا کرده است که ارزش آن در بازار کنونی، حدود 5 میلیون دلار برآورد می‌شود.0
فارغ از مباحث سیاسی و اعتقادی، اغلب اداره‌کنندگان بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان افرادی خیر هستند. به عنوان مثال مارک زاکربرگ چند سال پیش تمام سرمایه زندگی خود را به یک خیریه اعطا کرد و بیل گیس نیز سالانه میلیاردها دلار در جهت اهداف بشردوستانه هزینه می‌کند. حال باید به این لیست نام تیم کوک، مدیرعامل اپل را هم اضافه کنیم، چراکه وی به تازگی 23,215 برگه سهام خود  به ارزش بیش از 5 میلیون دلار را به یک خیریه اعطا کرده است. تیم کوک توضیح می‌دهد: چرا آیفون X تا این حد گران است؟! تیم کوک فناوری واقعیت افزوده را بیشتر از واقعیت مجازی… تیم کوک همچنین چندین میلیون دلار را به بنیاد رابرد کندی اف که یک موسسه فعال در حوزه آزادی‌های اجتماعی و حقوق بشر بوده کمک کرده است. البته توجه داشته باشید که این رقم برای افراد ثروتمندی مانند تیم کوک بسیار ناچیز است، چراکه به عنوان مثال او هم اکنون 878,425 سهام شرکت اپل را در اختیار دارد که با یک حساب سرانگشتی ارزش همین سهام بیش از 188 میلیون دلار است.تیم کوک همچنین در مصاحبه با Fortune، تصریح کرده که فعلاً بایستی شهریه کالج برادرزاده 13 ساله خود را پرداخت کند و پس از فارغ شدن از این مسئولیت، به‌مرور زمان و در یک سیستم برنامه ریزی شده تمام ثروت خود را به خیریه اهدا خواهد کرد.منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
gsqybg

به گزارش خبرآنلاین، «لری کودلو» مشاور اقتصادی پرزیدنت اعلام کرد تیم راهبری ترامپ به این موضوع فکر می‌کند که حکومت باید روی سرچ گوگل اعمال قدرت کرده و برای آن مقررات خاصی وضع کند.{لینک}

حمله ترامپ به رسانه‌ها این بار به گوگل خورد و با انتشار چند پست توئیتری درباره نتایج جستجوی Trump news در گوگل اعلام کرد تنها چیزی که می‌توان دید، اخبار و گزارش‌هایی از رسانه‌ها و اخبار جعلی است که نمی‌تواند صحیح باشد. به گفته ترامپ 96 درصد از نتایج سرچ به اخبار مربوط به رسانه‌های چپی برمی‌گردد که علیه محافظه‌کاران می‌نویسند و این خطرناک است.

گوگل هم در بیانیه‌ای جواب ترامپ را این‌گونه داد: جستجو در گوگل سیاسی و ایدئولوژیک نیست که انتظار نتایج سیاسی هم از آن داشته باشیم. هدف این است که در کسری از ثانیه پاسخ مربوطه به درخواست کاربر بعد از تایپ کلمه در سرچ دیده شود.بنابراین نتیجه سرچ متکی بر هیچ ایدئولوژی سیاسی پایه‌گذاری نشده است. هرسال الگوریتم خود را غنی‌تر کرده تا محتوای باکیفیت‌تری را در اختیار کاربر خود قرار دهیم. ضمن توسعه این هدف، دست‌کاری سیاسی احساسی هم در نتایج انجام نمی‌دهیم.

گوگل می‌گوید نتایج سرچ بر اساس منطقه جغرافیایی و تاریخچه سرچ توسط کاربر تنظیم می‌شود و آن‌ها نمی‌دانند آیا خود ترامپ سرچ کرده است یا دوستانش در مکان دیگری این کار را انجام داده و گزارشش را برای او ارسال کرده‌اند.

حمله ترامپ به گوگل / کاخ سفید می‌خواهد نتایج جستجوی گوگل را دست‌کاری کند؟

5656

منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
bmjpyl

تصاویر منتشرشده از جعبه‌ی وان‌پلاس ۶‌تی نشان‌دهنده‌ی الهام گرفتن از اوپو آر ۱۷ پرو در طراحی پرچمدار آینده‌ی وان‌پلاس هستند.Arrayمنبع

  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
cbwgrk

نسخه‌ی بعدی رابط کاربری اختصاصی هواوی که با نام 9 EMUI شناخته می‌شود، قرار است بر پایه‌ی اندروید پای توسعه پیدا کند و میزبان ویژگی‌های جدیدی باشد.Arrayمنبع

  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
kinfqx

البته همه قلم‌ها یکسان نیستند برای مثال اکنون یک قلم به نام "Omega AXL Inkless Pen" ساخته شده است که طراحی آن ترکیبی از قلم‌های پایدار سنتی و ظرافت قلم‌های مدرن است.ویژگی‌های جالب این قلم آن را به یک ابزار نوشتن بسیار قدرتمند تبدیل کرده است.نکته جالب درباره قلم مذکور این است که این قلم فاقد جوهر است به این معنی که این قلم هرگز لکه‌ای از خود بر روی کاغذ بر جای نمی‌گذارد پس دیگر نباید پس از نوشتن نگران این باشید که ممکن است جوهر قلم پخش شود.قلم "Omega AXL Inkless Pen" یک ابزار نوشتن سازگار با محیط زیست است زیرا قلم مذکور با داشتن نوک AXL-METAL هرگز نیازی به تیز کردن و تراشیدن ندارد.نوآوری سازگار با محیط زیست که با به کارگیری جنبه‌های تجاری علم و دانش بطور مستقیم یا غیر مستقیم به بهبود اکولوژی می‌انجامند، در واقع توسعه محصولات و فرآیندهایی هستند که به توسعه پایدار کمک می‌کنند. این موضوع شامل ایده‌های مختلفی از پیشرفت تکنولوژی‌های دوستدار محیط زیست تا نوآوری‌های مقبول جامعه در راستای پایایی می‌باشد.رنگی که این قلم بر روی کاغذ بر جای می‌گذارد نیز منحصر به فرد است زیرا رنگ آن خاکستری است و این موضوع خواندن را برای افراد آسان‌تر می‌سازد.قیمت قلم" Omega AXL Inkless Pen" ۲۵.۵۰  دلار است.
منبع
  • مهران وب
  • ۰
  • ۰
scxguo

تصاویر جدیدی از پیکسل ۳ گوگل با نمایشگر ۵.۵ اینچی بدون بریدگی نمایشگر با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل، ماژول دوربین دوگانه با دیافراگم متغیر فاش شد. Arrayمنبع

  • مهران وب